Drukuj

Rozprawka interpretacyjna

  1. Przeczytaj uważnie wiersz. Zwróć uwagę na tytuł. Jest on zazwyczaj ważną wskazówką do interpretacji.
  2. Sformułuj problem poruszany w tekście. Pamiętaj, że interpretacja musi być zawsze wyprowadzona z tekstu. Pisanie o tym, czego nie ma w tekście lub co jest z im sprzeczne, będzie skutkować błędem interpretacyjnym lub nadinterpretacją.
  3. Wyszukaj i podkreśl w wierszu słowa kluczowe. Mogą one wyznaczyć kierunek interpretacji.
  4. Wskaż w utworze nawiązania kulturowe i literackie.
  5. Rozpoznaj gatunek liryczny.
  6. Określ tematykę utworu (np. liryka miłosna, refleksyjno-filozoficzna, religijna, żałobna, autotematyczna).
  7. Rozpoznaj sytuację komunikacyjną w wierszu – kim jest osoba mówiąca, do kogo się zwraca.
  8. Scharakteryzuj osobę mówiącą – w jaki sposób się ujawnia, w czyim imieniu się wypowiada, jakie poglądy reprezentuje, jakie emocje ujawnia, co można powiedzieć o jej postawie wobec świata.
  9. Opisz sytuację liryczną – określ, w jakich okolicznościach wypowiada się osoba mówiąca, np. sytuacja wyznania, modlitwy, rozmowy). Zastanów się, jaki jest nastrój wiersza.
  10. Wskaż typ liryki (np. liryka bezpośrednia, pośrednia, podmiotu zbiorowego).
  11. Przeanalizuj kompozycję utworu – zauważ, jak skonstruowany jest wiersz. Przyjrzyj się wersyfikacji – budowie strof, wersów, rymów.
  12. Zwróć uwagę na zastosowane w wierszu środki stylistyczne. Zinterpretuj je i określ ich funkcję w utworze.
  13. Pamiętaj, aby analizować i interpretować wiersz w takim zakresie, w jakim jest to istotne dla rozważenia problemu poruszanego w utworze i uzasadnienia przyjętej tezy.

Zasada konstrukcyjna rozprawki:

  1. Teza lub hipoteza.
  2. Argumenty.
  3. Potwierdzenie tezy, wnioski.

 Kompozycja pracy:

1. Wstęp:

a)      wprowadzenie do tematu,

b)      sformułowanie tezy lub hipotezy.

2. Rozwinięcie:

a)      przedstawienie argumentów wynikających z analizy i interpretacji załączonego utworu i innych tekstów kultury,

b)      przywołanie przykładów.

3. Zakończenie:

a)      podsumowanie – sformułowanie wniosków,

b)      potwierdzenie tezy lub weryfikacja hipotezy,

c)      wnioski.

9 września 2016 r.