W okresie od 31.12.2023 do 30.12.2024r. Zespół Szkół nr 2 realizuje projekt „Teachers’ brainpower, students’ brainflower! – Rozwój zawodowy nauczycieli kluczem do sukcesu szkoły!” w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Projekt przewiduje udział 12 nauczycieli Zespołu Szkół nr 2 w Rzeszowie w tygodniowych kursach doskonalących umiejętności uczestników w zakresie TIK (narzędzia Google), stosowania CLIL – dwujęzyczności podczas prowadzenia zajęć dydaktycznych, w zakresie PBL – nauczania poprzez prace projektowe, jak również w zakresie nauczania z wykorzystaniem innowacyjnych metod nauczania, czyli Teorii Inteligencji Wielorakich. Kursy odbywać się będą w Grecji, Hiszpanii i Irlandii.
Cele projektu:
- Podniesienie jakości kształcenia uczniów na poziomie europejskim.
- Dokształcanie nauczycieli pod względem znajomości języka angielskiego.
- Dokształcanie nauczycieli pod względem metodyki nauczania przedmiotów z wykorzystaniem nauczania dwujęzycznego, metody projektu oraz Teorii Inteligencji Wielorakich.
- Wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli o nowoczesne technologie wykorzystywane w procesie dydaktycznym, między innymi narzędzia Google.
Celem Zespołu Szkół nr 2 wynikającym z realizacji projektu jest stworzenie nowego podejścia metodycznego, dostosowanego do współczesnych uczniów naszej szkoły, zachęcanie do aktywności obywatelskiej oraz etycznych zachowań w odniesieniu do nauki przez całe życie (lifelong learning). W kontekście konieczności przystosowania się do szybko zmieniającego się świata, konieczne jest podnoszenie świadomości uczniów i poszerzanie ich wiedzy o Unii Europejskiej, a także rozwijanie i kształtowanie kompetencji kluczowych. Ważnym aspektem tego projektu jest także zwiększenie poziomu osiągnięć i zainteresowania przedmiotami naukowymi, technologicznymi i matematycznymi.
Zadania, działania realizowane w projekcie:
Pierwszy etap projektu obejmuje część mobilną czyli udział uczestników w kursach zagranicznych. Drugi etap: to realizacja zadań i działań przewidzianych po części mobilnej projektu:
- każdy z uczestników wypełni formularz pobytu i przedstawi koordynatorowi i dyrekcji wraz z certyfikatami,
- każdy z uczestników przygotuje 2 lekcje otwarte z konspektami do kompendium,
- zostaną przeprowadzone 3 warsztaty ze zdobytej wiedzy w części mobilnej,
- przeprowadzona zostanie obserwacja 2 lekcji przedmiotów z elementami CLIL u każdego uczestnika dokonana przez nauczycieli języka angielskiego,
- przeprowadzona zostanie obserwacja wybranych zajęć języka angielskiego – minimum 2 godzin w semestrze przeprowadzona przez zespół ewaluacyjny,
- przeprowadzona zostanie ankieta wśród 100 uczniów w szkole na temat ich spostrzeżeń dotyczących zmian w nauczaniu,
- przeprowadzona zostanie ewaluacja opracowanych metod w formie kompendium ze scenariuszami lekcji.
Oczekiwane rezultaty projektu: nauczyciele będą wdrażać nowatorskie metody nauczania z zastosowaniem wiedzy dotyczącej inteligencji wielorakich, narzędzi Google, nauczania dwujęzycznego, nauczania metodą projektową; wzbudzanie u uczniów poczucia wspólnej wartości, zaangażowania obywatelskiego i partycypacji; zachęcanie uczniów do aktywności obywatelskiej i etycznych zachowań w odniesieniu do nauki przez całe życie oraz podniesienie świadomości i wiedzy wśród uczniów na temat Unii Europejskiej; zwiększenie poziomów osiągnięć i zainteresowania przedmiotami naukowymi, technologicznymi i matematycznymi.
Całkowita kwota dofinansowania wynosi 121161,10 PLN
Dofinansowanie z UE wynosi 99982,14 PLN
Dofinansowanie ze środków budżetu krajowego wynosi 21178,96 PLN