Tematy zajęć wynikają z WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO obejmującego działania podejmowane przez szkołę w celu wspierania uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
Doradztwo zawodowe w Zespole Szkół nr 2 w Rzeszowie w roku szkolnym 2020/2021 obejmuje:
- doradztwo indywidualne:
- poznanie siebie
- autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych
- pracę z dokumentacją ucznia
- udzielanie informacji edukacyjno-zawodowej
- planowanie dalszego rozwoju
- grupowe zajęcia aktywizujące prawidłowy wybór zawodu
- zajęcia z klasami (realizowane na godzinach wychowawczych i podczas godzin za nieobecnych nauczycieli)
- obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego dla klas pierwszych i drugich technikum i liceum ogólnokształcącego (5 godzin w systemie rocznym)
TECHNIKUM EKONOMICZNE, LOGISTYCZNE, SPEDYCYJNE
KLASY I
- Sporządzanie bilansu własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy
- Obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego
- Wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych
- Rozpoznawanie swoich możliwości i ograniczeń w zakresie wykonywania zadań zawodowych
- Analiza własnych zasobów (zainteresowania, zdolności uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej
KLASY II
- Analiza informacji o lokalnym , regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy
- Zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią kwalifikacje uczniów z uwzględnieniem zawodów przyszłości i zapotrzebowania na rynku pracy
- Konfrontacja własnych zasobów ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy
- Sporządzanie dokumentów aplikacyjnych zgodnie z wymaganiami pracodawców
- Zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej
KLASY III
- Informacje dotyczące dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego, pozaformalnego i nieformalnego
2 Analiza możliwości uzupełnienia, poszerzenia i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji
- Korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym
- Analiza możliwości kontynuowania nauki
KLASY IV
- Cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej
- Indywidualny plan działania ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy
- Wybór dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
KLASY I
- Sporządzanie bilansu własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy
- Obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego
- Wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych
- Rozpoznawanie swoich możliwości i ograniczeń w zakresie wykonywania zadań zawodowych
- Analiza własnych zasobów (zainteresowania, zdolności uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej
KLASY II
- Analiza informacji o lokalnym , regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy
- Zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią jego kwalifikacje uczniów z uwzględnieniem zawodów przyszłości i zapotrzebowania na rynku pracy
- Konfrontacja własnych zasobów ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy
- Sporządzanie dokumentów aplikacyjnych zgodnie z wymaganiami pracodawców
- Zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej
KLASY III
- Informacje dotyczące dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego, poza formalnego i nieformalnego
2 Analiza możliwości uzupełnienia, poszerzenia i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji
- Korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym
- Analiza możliwości kontynuowania nauki
- Planowanie i wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi